FAQ

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna

FAQ för XR-teknik

XR-labben är rum som ger en möjlighet att använda teknologier för utvidgad verklighet (XR) inom undervisning och forskning. Labben ger studerande, lärare, forskare och övrig personal en möjlighet att använda och uppleva XR-tekniker i en modern och inspirerande miljö.

Det finns ett XR-labb i Åbo (i ASA-huset) och ett XR-labb i Vasa (i Academill)

Det finns ingen tidsbegränsning, men längden för en bokning är 2 timmar. Du kan göra flera bokningar, ifall du vill använda XR-labbet längre än två timmar. 

Respektera andra och lämna labbet då din bokade tid tar slut. 

XR-labben kan bokas vardagar under dagstid.

För tillfället finns Meta Quest 3 och Varjo XR-4 headsets

Meta Quest 3 är ett förmånligare, fristående VR-headset designat för vanliga användare, med fokus på prisvärdhet och användarvänlighet. Det finns ett brett utbud av underhållnings- och produktivitetsapplikationer. Headsetet kan användas trådlöst utan en dator. 

Varjo XR-4 är ett högpresterande XR-headset riktat till företag och erbjuder överlägsen visuell skärpa med nästan mänsklig ögonupplösning, exakt ögonspårning och avancerade funktioner för mixed reality. Det är utformat för professionella användningsområden inom branscher som simulering, utbildning, design och forskning, där fotorealism och precision är avgörande. Varjo-headsetet kräver en högpresterande dator för att fungera och kan inte användas trådlöst.

 

Meddela ICT-service genast om utrustningen i XR-labbet är sönder eller inte fungerar. Kontakta helpdesk per epost helpdesk@abo.fi (eller via våra andra kontaktkanaler ) och meddela vilket headset problemet gäller.

Beroende på vilket headset det gäller kan du själv göra följande: 

  • om du använder Varjo XR-4, para kontrollerna på nytt med dessa instruktioner
  • om du använder Meta Quest 3 kan det vara att batteriet är tomt, lägg kontrollerna i laddningsstationen för att laddas
  • om du använder Meta Quest 3 och batteriet inte är tomt, kan det hjälpa att ta ut batteriet och lägga in det på nytt

Om du inte får handkontrollerna att fungera meddela ICT-service om saken. Kontakta helpdesk per epost helpdesk@abo.fi (eller via våra andra kontaktkanaler ) och meddela vilket headset problemet gäller.

  1. Justera passformen: Se till att headsetet är korrekt placerat på ditt huvud. Linserna ska vara i linje med dina ögon och headsetet skall sitta så tätt som möjligt (utan att det klämmer/trycker). 
  2. Rengör linserna: Använd en mikrofiberduk för att försiktigt rengöra linserna. Smuts och fläckar kan orsaka suddighet. Det finns mikrofiberdukar vid varje VR-station i labben.
  3. Justera pupillavståndet: På Meta Quest 3 headseten kan du justera pupillavståndet med ett litet hjul som finns till vänster under headsetets framdel. På Varjo XR-4 justeras pupillavståndet automatiskt
  4. Justera linsavståndet: På Meta Quest 3 kan du justera hur långt linserna är från ögonen (när du inte har headsetet på huvudet) genom att trycka in knapparna på båda sidorna på insidan av headsetet och sedan glider det yttre plastskiktet utåt eller inåt (se bild i  guiden).
  5. Har du glasögon? Prova att använda headsetet både med och utan glasögon för att veta vilkendera passar dig bättre.
  6. Ta regelbundna pauser: Ta regelbundna pauser för att vila ögonen, eftersom långvarig användning kan orsaka ansträngda ögon och suddighet. Försök att fokusera på ett föremål längre än 5 meter från dig, i cirka 30 sekunder.
 

Du kan desinficera VR-headsetet och kontrollerna med hjälp av WhiteBox-skåpet som finns i XR-labbet. Du kan också desinficera headsetet genom att använda våtservetter och mikrofiberdukar (för linserna) som finns i labbet. Detta bör göras varje gång när du avslutar din VR-session.

Innan du startar använda ett VR-headset, se till att området runt om dig är fritt från hinder. Flytta på överlopps möbler och kontrollera att inga lösa kablar ligger omkring.  För att minimera risken för att snubbla, se till att alla ytterkläder och väskor placeras i skåpen intill XR-labbet.

Observera att dryck och mat inte får placeras nära IT-, XR- eller AV-utrustningen. Alkohol är strängt förbjudet i XR-labbet.

Läs igenom riktlinjerna för XR-labbet för mer information: https://studios.abo.fi/docs/xr-labben/generella-guider/sakerhet-i-xr-labben/

För tillfället har vi licens för programmen VirtualSpeech och Nanome. För mera information se guiderna om VR-applikationer. 

Ja, du kan använda XR-labbet även för personliga projekt. Kom ihåg att boka på förhand!

 

Ta kontakt med digistod@abo.fi så kan vi hjälpa dig! Vi planerar att ha headset för utlåning via ICT-låneskåpen i framtiden.

XR-labbet kan användas kostnadsfritt av lärare, forskare, övrig personal och studerande som är närvaroanmälda vid ÅA.

Du hittar våra regler i riktlinjerna för användningen av XR-labben. 

Vi förutsätter att alla:

  • Använder utrustningen korrekt och med varsamhet. Användare bör rapportera om eventuella problem eller skador åt ICT-service.
  • Alla bör boka labbet på förhand och hålla sig till de bokade tiderna.
  • Alla användare ansvarar för att hålla labbet rent:  städar undan efter sig, rengör headseten och ställer dem på laddning efter användning.
  • Support: Teknisk support finns tillgänglig vid behov, ta kontakt med digistod@abo.fi i god tid före du behöver stöd.

 

Du får endast fotografera andra om du har tillstånd till det. För övrigt är det fritt fram att ta foton eller spela in videon i XR-labben.

FAQ för lärare

Se utförligare instruktioner i bokningsguiderna och boka via denna sida https://studios.abo.fi/booking/ 

När du planerar din kurs är det viktigt att ha lärandemålen i åtanke när du planerar användningen av XR-innehåll. Finns det element i kurserna som studerande kan förstå bättre om de får uppleva det ”på riktigt”? Finns det farliga element i kursen som kan genomföras tryggare i en virtuell verklighet? Eller kan studerande förbättra sin presentationsteknik eller muntliga framförande genom att öva i virtuell verklighet? 

Ta en titt på vad som har gjorts i andra kurser för inspiration. 

Du kan ta kontakt med digimentorerna om du behöver stöd i planeringen av din kurs! 

När du förbereder din VR-session bör du tänka på fyra aspekter: teknik, logistik, struktur och mjukvara. Detaljerad information om dessa aspekter, tillsammans med tips och råd finns i vår guide ”Teaching Methods with Virtual Reality (2024) av I. Gugenishvili, N. Chunashvili, och T. Andtfolk. 

Olyckor och närapå-händelser ska alltid rapporteras till arbetsgivaren. En ”närapå-händelse” är en oplanerad händelse som inte orsakar personskada, egendomsskada eller utsläpp i miljön, men som under andra omständigheter lätt hade kunnat göra det. En arbetsolycka är en plötslig och oväntad händelse i arbetet som beror på yttre faktorer och som leder till att en arbetstagare skadas. Som arbetsolycka betraktas en händelse som inträffar på ett område som hör till arbetsplatsen, på resan till och från arbetet eller på en arbetsresa på arbetsgivarens initiativ. Du hittar mera information om detta på Åbo Akademis intranät i menyn Anställning -> Arbetsvälbefinnande -> Arbetarskydd och säkerhet.