Vad är XR?
XR står för utvidgad verklighet (extended reality) och är en övergripande term för alla immersiva teknologier, såsom VR (virtual reality), AR (augmented reality) och MR (mixed reality).
Vad handlar det om?
Virtuell verklighet (VR) innebär att användare fördjupas i datorgenererade miljöer som simulerar verkliga miljöer. Användare interagerar vanligtvis med dessa miljöer med hjälp av VR-headset och tillhörande utrustning, såsom joysticks, för att interagera med den simulerade världen.
Trots sin futuristiska lockelse har VR rötter som sträcker sig längre tillbaka än många inser. Sensorama, en maskin med en integrerad stol som visade 3D-filmer, utsöndrade dofter och genererade vibrationer för en förbättrad upplevelse, anses ofta vara en av de tidigaste VR-enheterna och dök upp på 1950-talet. Under de följande åren har framsteg inom mjukvara och teknik lett till gradvisa förbättringar i gränssnittsdesign och enheternas kapacitet.
Nuförtiden används VR inom olika områden som spel, sjukvård och utbildning, men dess fulla potential har ännu inte helt realiserats. När man diskuterar VR är det viktigt att skilja det från relaterade koncept, såsom XR, AR och MR, som alla involverar fusionen av verklighet och datoranvändning. Så, vad definierar exakt VR, och hur skiljer det sig från dessa andra teknologier?